shesta713 (DeviantArt)

Pravidla a mechaniky existují aby dovolili postavám vykonávat činnosti, které nemohou, nebo nechtějí hráči reálně provést. Tedy napadnout ostatní, zničit nějaký předmět, nebo projevovat nadpřirozené schopnosti. Mechaniky se dají dělit na dvě skupiny podle toho jestli slouží k interakci s postavami či předměty. Dále pak jestli jde o kouzla, nebo schopnosti.

Boj

Schopnosti i kouzla je možné využít ke zranění a zabití jiné postavy. Ve výjimečných případech je možné nepřítele zabít nebo zranit bez použití jakéhokoliv média, a nebo způsobit zvláštní efekt. Obvykle však schopnosti nebo kouzla vytvoří nějakou energii, nebo jev, který pak v důsledku nepřítele zraní. Například vyvolá oheň nebo zvýší sílu postavy

Boj je možný za použití holých rukou, zbraní, nosičů, i pouhým pohledem. Zásah uznává zasažený.

Útoky způsobují oběti zranění. Zraněná končetina je vyřazena do doby, než je navrácena do původního stavu. Dvakrát zraněná končetina způsobí oběti šok. Tak vážné zranění vyřadí postavu z boje. Jedno zranění trupu postavu příliš neomezí, pokud však boj skončí a adrenalin vyprchá, toto zranění postavu vyřazuje. Dvě zranění trupu pak vyřadí bojovníka i v boji okamžitě.

Zranění

Prvním pravidlem je vždy hrát úměrně utrženým zraněním na základě toho kam byla zasazena, jak hluboká či mělká byla. Zranění i vyřazení je stav, který se na hráče aplikuje dokud není odstraněn.
Dokud zranění trvá, končetiny není možné vůbec použít k boji a je téměř nemožné je využít pro běžné činnosti. Dokud trvá vyřazení, není pro postavu vůbec možné bojovat a je téměř nemožné vykonávat ostatní činnosti.

Neošetřená zranění způsobují postavě mimo boj paralyzující bolest. Zraněná postava nedokáže racionálně uvažovat a potřebuje pomoc. Projevy zranění jsou v boji potlačeny adrenalinem, po skončení boje ale adrenalin začne postupně vyprchávat.
Ošetřením (RP) je však možné zmírnit projevy bolesti, zastavit krvácení a koupit si tak čas, nebo zamezit dalšímu šoku z otevřené rány. Pokud není řečeno jinak, péče o zraněné místo zranění neléčí. Vyřazení postavy je vázané na utržená zranění takže i jeho projevy lze zmírnit, dokud není hráč vyléčen ale není odstraněno.

Obdrží-li vyřazená postava efekt vyřazení (2 zranění), umírá. Mrtvola setrvává na místě, dokud neskončí boj a ostatní postavy o ni neztratí zájem. Poté se tělo rozplyne a duše, se všemi předměty, se přesouvá do Pološera.

Akce

Boj se skládá z akcí. Jedná se o časovou jednotku dlouhou zhruba vteřinu nebo dvě. Jde o dobu trvání každé jedné činnosti v boji. Každý efekt trvá právě jednu akci.

Předměty

Stejně jako proti hráči je možné využít kouzla i schopnosti k zničení či úpravě předmětu. Typicky obojí předět zničí pomocí vytvoření extrémních podmínek jako žár či chlad nebo vyvinutím fyzické síly. Ve vzácných případech je možné předmět teleportovat jinam, úplně jej odstranit z existence, nebo jej například očarovat či proklít.

Schopnosti

Schopnostmi se myslí dovednosti, či vlastnosti, se kterými mohou postavy disponovat z pravidla kdykoliv a jedná se obvykle o fyzický atribut, obyčejnou dovednost či jev vyvolaný pouhou silou duše.

Kouzla

Oproti tomu kouzla jsou efekty vyvolané recitací magických slov, použitím gest či předmětů, k dosažení rozličných efektů. Naučit se je může zpravidla kdokoliv a k jejich využití je pouze třeba splnit podmínky seslání.